projekt Orli Dom


Andrzej-Ludwik Włoszczyński

Stracona szansa (2)

28 września 2017

W części pierwszej było o nowej stronie www Ministerstwa Cyfryzacji, ale pominąłem temat barw narodowych, na tejże stronie. Nie bez kozery. Teraz właśnie o tych barwach i ich specyfikacji.

O konwersji barw narodowych, z zamieszczonych w „Ustawie o godle” parametrów CIELUV na inne przestrzenie barwne, pisałem 4 lata temu (patrz „Konwersja bieli i czerwieni” 2013r.). Pisałem wtedy m.in.:

„Problemem podstawowym, jaki napotykamy, jest precyzyjna nieprecyzyjność „Ustawy o godle”. Precyzyjnie podaje ona bowiem parametry barw płatów flagi, w systemie CIELUV. Jednocześnie jest to jedyny system wymieniony, na dodatek nieprzekładalny, bez zafałszowania, na przestrzeń barwną CMYK czy RGB, a takie zafałszowanie powoduje zaokrąglenie jego wartości widniejących po przecinku.”

Tamten artykuł wywołała dziwaczna konwersja z CIELUV na sRGB, w której to efekcie nie tylko zmienił się odcień czerwieni, ale biel przybrała odcień szarości. Jest i drugi aspekt tego CIELUV, o którym nie pamiętamy – odnosi się on tylko i wyłącznie do flagi, wspominałem o tym już w 2006 r., w artykule „Barwy flagi”. Sprawę barw i ich przypisania właśnie do flagi, a także kwestię skąd się to wzięło oraz konwersji na inne przestrzenie barwne wyjaśniałem w artykule z roku 2008 „Wełniana biel”. Dla uzupełnienia polecam także mój artykuł „Niestała czerwień” (2012 r.). W tym ostatnim artykule prezentowałem 4 odcienie czerwieni jakie funkcjonują w obiegu:

„Spójrzmy na prosty test 4 odcieni czerwieni. Przyjąłem tu, jako przykład, odcienie opisane w Wikipedii, co prawda opisane są tylko dla internetu, ale nie powinno to stanowić problemu dla zjawiska, o którym mowa. Mamy więc takie 4 odcienie:
karmazyn     cynober     z Ustawy     czerwony
#DC143C     #E34234     #D4213D     #FF0000

Dodajmy do tego wartości CMYK wynikające z konwersji
5/97/71/1    1/85/80/0    9/96/94/1    0/95/94/0″

Pomińmy tu fakt, iż konwersja RGB > CMYK daje w 3 wypadkach wartości rzędu 1 procenta, które są niewykonalne w druku. To można i należy korygować do zera.

Po tym wstępie możemy powrócić do tematu strony www Ministerstwa Cyfryzacji i porównać, z wyżej prezentowanymi, zastosowaną tam czerwień.

czerwień na stronie MC

Jak widać powyżej na screenie mamy kolejny odcień czerwieni: #D11633, co po konwersji na CMYK daje nam 11/98/79/2. W związku z tym, że to plik internetowy był podstawą próbkowania w PS można założyć błąd próbkowania lub dokonanie korekty wizualnej odcienia. Choć, z racji oryginalności pliku (pobrany ze strony MC) obstawiam dobieranie przez projektantów. Trudno jednak zrozumieć kolejne specyfikowanie kolorów, wychodzące z RGB, zaprezentowane pod tytułem „Znak barw Rzeczypospolitej Polskiej” (?!).

Przyznam, że tytuł „Znak barw Rzeczypospolitej Polskiej” zgrzyta mi w zębach. Toż to jakieś cudactwo, a jednak tak właśnie tak nazwano znak w kształcie naszej flagi, w dokumencie  pt. „Księga identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata 2014-2020″ (znowelizowany w lipcu 2017) na stronie FunduszeEuropejskie.gov.pl. Część 2.3 tegoż dokumentu nosi tytuł „Barwy Rzeczypospolitej Polskiej” (str. 43) i tam mamy prezentację owego „znaku barw Rzeczypospolitej Polskiej”.

znak barw Rzeczypospolitej Polskiej

Hm… poprzednio umieszczano samego orła, co widać poniżej.

poprzednio był orzeł

Sądząc po zmianach, jakich dokonano na wszystkich portalach rządowych, należało by umieścić tu godło państwowe, herb, jako znak główny państwa. Nie bardzo rozumiem skąd taka koncepcja, ale bardziej interesujące są owe barwy w znaku, prezentowane na stronie 48.

Ksiega_Indentyfikacji_Wizualnej_-_lipiec_2017-48

Na dole strony czytamy:

specyfikacja barw opis

Dziwne jest nie tylko ustalenie barw na bazie wartości heksagonalnych, ale i sama specyfikacja tychże barw, szczególnie barwy czerwonej w CMYK. Mamy bowiem aż dwie możliwości. Na górze strony zaserwowano takie składowe CMYK:

specyfikacja barw, składowe CMYK 1
A na dole takie składowe:

specyfikacja barw, składowe CMYK 2
W pierwszym przypadku sporo cyanu (a la karmazyn) i niepotrzebna czerń (9%). W drugim przypadku zero cyanu i, dla odmiany, dużo czerni (27%). Logiki takiej specyfikacji niestety nie pojmuję. Tak jak nie pojmuję wymyślania odcienia w systemie heksadecymalnym (#BB0A30), by stanowił podstawę dla innych przestrzeni barwnych, czyżby za dobieranie barw wzięli się informatycy?

Każdy sobie rzepkę skrobie jest dobre, czy raczej dopuszczalne, kiedy realizujemy to prywatnie, na własny użytek, od dokumentów państwa można chyba jednak wymagać minimum jednolitości w stosowaniu i specyfikowaniu barw tegoż państwa. A może za dużo wymagam?

Tak na marginesie, dla kolejnych speców zajmujących się barwami narodowymi i konwersjami, z ustawowego CIELUV, pozwolę sobie raz jeszcze, dla zakodowania w pamięci, na cytat za Gazetą Wyborczą z 2009 r. :

„Ale skąd w końcu te, a nie inne odcienie? Sobczak wyjaśnia, że biel wynikała z możliwości wyprodukowania płótna wełnianego o tej barwie. Bandery na statkach są szyte z tkanin wełnianych. Ten wymóg zadecydował o odcieniu. Czerwień powstała w drodze wielkiej ilości prób, na różnych tkaninach. Chodziło o to, by flagi szyte z różnych materiałów wyglądały możliwie podobnie, a przy tym nawiązywały do tradycji. Pamiętajmy, że tkaniny prześwitują (co rozbiela barwę). Ten sam barwnik położony na materiale i na papierze czy desce da inne rezultaty.” 

Rozjaśniać,  nie ściemniać i przyciemniać.

W powołanym minizespole Nikodem Sobczak  odpowiadał za kolorymetryczne określenie barw, jako specjalista w dziedzinie kolorymetrii wie co mówi. Zatem biorąc poprawkę zgodnie z tym, co mówi Sobczak, należało by ten odcień rozjaśnić a nie przyciemniać. Drobna a istotna różnica. Pomijam oczywiście sprawę, wydawałoby się, najprostszą dla instytucji państwowych, czyli określenie kolorymetryczne barw do druku, płatów płótna i dla ekranu. Trzeba to zrobić to raz a dobrze.

Źródło: https://www.gov.pl/cyfryzacja, FunduszeEuropejskie.gov.pl.

Twój komentarz

*